Zitten we over een paar jaar in een zelfrijdende auto? Een aantal autofabrikanten zijn druk bezig met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. General Motors heeft al een aantal prototypes getoond van zelfrijdende auto’s. In 2016 en 2017 willen Opel, Cadillac en Chevrolet hun modellen uitbrengen en Google, Audi, BMW, Volvo in 2020.

Demonstratiewagens zelfrijdende auto

De Opel Insignia is een demonstratiewagen met allerlei camera’s, sensoren, lichbundels onder de auto een antenne, gps - en een computer om alle gegevens om te zetten in één virtueel 360 graden-beeld van de directe omgeving van de auto.
Een ander voorbeeld van een zelfrijdende auto is de Chevrolet EN-V 2.0. Deze elektrische oplossing voor files en parkeerproblemen in de stad heeft een bereik van 40 km. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de zelfrijdende auto van Google zijn in het EN-V prototype nog alle bedieningselementen aanwezig.
In de komende jaren komt Cadillac met auto’s uitgerust met ‘Super Cruise’. Met deze techniek kan op hoge snelheid autonoom gereden worden. Het maakt rijden in treintjes binnen een rijstrook op hoge snelheid (zo'n 110 km/u) mogelijk. Daarnaast omvat Super Cruise een snelheids- en afrem-controlesysteem.

Vijf stappen naar zelfrijdende auto’s

De gehele ontwikkeling van zelfrijdende auto’s bestaat in totaal vijf stappen en inmiddels zijn twee van de vijf onderdelen afgerond.
  1. Geen gas geven of niet meer sturen. Dit bestaat al zoals bijvoorbeeld adaptive cruise control en systemen die auto’s binnen de belijning laat rijden.
  2. Geen gas meer geven én niet meer sturen, maar nog wel opletten om te corrigeren. Dit bestaat ook al. Sommige auto’s kunnen bijvoorbeeld zelfstandig filerijden
  3. Geen gas meer geven én niet meer sturen én niet meer opletten. Er zijn hier wel systemen voor, maar die zijn erg beperkt. Hiermee kan er alleen op de snelweg worden gereden en geven een seintje zodra je het moet overnemen.
  4. Geen gas meer geven én niet meer sturen én niet meer opletten én geen noodzaak meer om over te nemen: de auto is zelf in staat veilig aan de kant van de weg te gaan staan als hij iets niet meer kan.
  5. Geen enkel menselijk ingrijpen meer nodig: de auto rijdt van A naar B.

Toekomst zelfrijdende auto’s

Snelwegen vol zelfrijdende auto’s, volgens TNO-onderzoeker en hoogleraar verkeersgedrag Marieke Martens van de Universiteit Twente zit dat er voorlopig niet in.
Volgens de wet moet de mens het voertuig altijd zelf besturen. Dit is besloten in de Vienna Convention on Road Traffic. Er wordt hier wel aan gewerkt. Minister Schultz van Haegen van Infrastuctuur en Milieu zoekt momenteel uit hoe deze wet kan worden aangepast.

Het plan van zelfrijdende auto’s is dat alle auto’s als treintjes achter elkaar gaan rijden. Hierdoor is er een snellere doorloop op de snelwegen en zijn er minder files. De zelfrijdende auto’s wisselen onderling informatie uit voor de juiste snelheid en afstand. Alleen zijn deze auto’s nog niet voorbereid om onverwachte verkeersomstandigheden zoals wegwerkzaamheden of opduikende motorrijders.

Volgens Martens laat een betaalbare, volledig zelfrijdende auto nog wel even op zich wachten. “Bijna alle grote automobielfabrikanten, Mercedes, Audi, BMW en Volvo bijvoorbeeld, werken momenteel aan een auto met slimme snufjes. En Google is er van plan voor 2020 een te ontwikkelen. Maar dit zijn allemaal eerste versies met ontzettend hoge ontwikkelkosten”, aldus Martens. 

Of de zelfrijdende auto's wel of niet komen, tanken (bij AVIA) zult u zelf moeten doen!